Hertenkamp Klarenbeek

Nieuw dierenverblijf in Hertenkamp Klarenbeek kan weer generaties mee
17 oktober 2017 Jiska Rook
In Nieuws, Samen voor Elkaar, Winnaars

Het Hertenkamp in Klarenbeek is weer helemaal klaar voor de toekomst.

Op zaterdag 14 oktober 2017 opende het nieuwe dierenverblijf waarop de vele vrijwilligers, kinderen en uiteraard de dieren zelf lang hebben gewacht. De basis daarvoor was een grote donatie van de Stichting Voor Elkaar, al bleek er gaandeweg meer nodig om de wens te vervullen. Met vereende krachten werden heel wat beren op de weg verjaagd en konden de ballonnen de lucht in.

‘Proost!’, roepen Nina, Fien, Robin en Iris in koor. De vier meiden hebben zojuist geholpen om het nieuwe dierenverblijf officieel te openen en poseren met een grote lach en een glas kinderbubbels in de zon. ‘Wat is het mooi geworden, hè? Dit is het mooiste plekje van Klarenbeek’, zegt Nina stralend. ‘Ik kwam hier vroeger al heel vaak om naar de dieren te kijken en om ze brood te geven’, vult Robin aan. ‘Ik vind het nog altijd heel leuk, want herten zie je niet zo vaak.’

‘Wat is het mooi geworden, hè? Dit is het mooiste plekje van Klarenbeek’

Donatie

Het was geen toeval dat juist zij – samen met hun leeftijdsgenootje Nick die flink geholpen heeft met de bouw – de lintjes mochten doorknippen. In de stemmenstrijd om de felbegeerde cheques van de Stichting Voor Elkaar postte het viertal drie jaar geleden vele ochtenden en middagen bij de supermarkt om e-mailadressen te verzamelen van dorpsgenoten die het Hertenkamp een warm hart toedragen. De moeder van Nina voerde ze allemaal in, waarna de stemmen binnen stroomden. Mede daardoor behaalde Klarenbeek in 2014 de derde plek, goed voor een donatie van 15.000 euro.

‘Ze hebben het fantastisch gedaan en we zijn ongelofelijk blij met de bijdrage’, zegt Wim Vredegoor, voorzitter van Stichting Hertenkamp Klarenbeek. ‘Als je zag hoe het oude dierenverblijf erbij stond, dan was de donatie ook meer dan welkom. Na bijna vijftig jaar was de oude stal een bouwval geworden. Onveilig voor de herten, geiten en kippen, maar ook voor de verzorgers van de dieren. Het nieuwe verblijf hebben we helemaal zelf gebouwd. In een dorp als Klarenbeek doen we dat allemaal samen en vrijwillig, daar ben ik echt heel trots op.’

‘Het nieuwe verblijf hebben we helemaal zelf gebouwd. In een dorp als Klarenbeek doen we dat allemaal samen en vrijwillig, daar ben ik echt heel trots op.’

Onverwachte tegenvaller

Maar helemaal vanzelf ging het niet. Onverwacht en niet ingecalculeerd was dat de kerk ophield te bestaan in het dorp. De gronden van het Hertenkamp – in 1968 gesticht door pastoor Niesink – moesten worden aangekocht en het bestemmingsplan moest worden aangepast om een nieuw dierenverblijf te mogen bouwen. ‘Daar hadden we niet op gerekend, maar we wilden het wel goed regelen om het Hertenkamp voor nog vele generaties van ouders, grootouders en kinderen te behouden’, blikt Wim terug. ‘De tekeningen voor de nieuwe stal lagen al klaar, maar het heeft dus toch nog een paar jaar geduurd voor we aan de slag konden. De kerk en de gemeente hebben aan de andere kant wel heel fijn meegewerkt om alles mogelijk te maken, al kostte het ons veel meer geld dan voorzien.’

Die extra financiën kwamen van de Actiegroep Oud IJzer in Klarenbeek die het fantastische bedrag van ruim 26.000 euro doneerde aan het Hertenkamp. Bovendien kwam er bij de opening van het nieuwe dierenverblijf nog een cadeau van woningstichting Veluwonen bij die een mozaïekbankje in de vorm van een bloem schonk aan de rand van het Hertenkamp. Kunstenares Marente Bouman ontwierp het bankje en versierde het samen met de kinderen uit de buurt.

Weer jaren vooruit

‘Ik vind het geweldig dat mensen dit allemaal aan het Hertenkamp gunnen’, zegt Wim opgetogen. ‘Met veel samenwerking hebben we alles voor elkaar gekregen en zonder schulden een heel duurzaam bouwwerk neergezet.’ Iets verderop leunend op zijn wandelstok kijkt Jozef Diks ook goedkeurend toe. Hij geniet als hij de kippen ziet rondscharrelen en de edelherten in de weide ziet springen en rennen. De 87-jarige

Kan uw initiatief, project of goed doel ook een financiële bijdrage gebruiken? Doe mee en meld uw project aan!

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone