Stichting tot Behoud van de Korenmolen “De Zwaluw” | Hasselt

Naar alle genomineerden

Stemmen was mogelijk tot vrijdag 4 november 2016, 12 uur.  Op dit moment screenen wij de laatste binnengekomen stemmen op echtheid.

Vandaag om 12.30 uur zijn de winnaars bekend.

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Stichting tot Behoud van de Korenmolen “De Zwaluw”  |  Hasselt

Wens: nieuwe wieken

Na inspectie blijken de roeden/wieken van de molen in een zeer slechte conditie te verkeren. Draaien wordt onverantwoord en aan het eind van dit jaar moet de molen uit veiligheidsoverwegingen definitief worden stilgezet. Om de molen te behouden moeten de wieken worden vervangen en moeten er een aantal overige noodzakelijke restauratiewerkzaamheden worden uitgevoerd. In 2017 hopen zij de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, maar daar is geld voor nodig.

Het doel van het project is om korenmolen “De Zwaluw” als bouwwerk weer in goede staat te brengen. Daarnaast is het van belang om de unieke functie die de molen in de Hasseltse gemeenschap heeft te behouden. Vanaf 1996 is de oorspronkelijke ambachtelijke functie van de molen  verschoven naar een sociaal-maatschappelijke, culturele en educatieve functie. Een grote groep vrijwilligers zorgt er voor dat de molen wordt gebruikt voor vergaderingen, tentoonstellingen, concerten, workshops en recepties. Daarnaast is de molen een officiële trouwlocatie van de gemeente Zwartewaterland en speelt de molen in het kader van Erfgoededucatie een belangrijke rol met de “Molenmuis” projecten voor de leerlingen van de basisscholen in Zwartewaterland. En natuurlijk is de molen wekelijks geopend voor bezichtiging en draait hij bij voldoende wind.