Reddingsbrigade Apeldoorn

Betrouwbare ambulance te water voor Reddingsbrigade Apeldoorn
21 april 2016 Samen voor elkaar

Betrouwbare ambulance te water voor Reddingsbrigade Apeldoorn

Zo spannend als in 2015 wordt het waarschijnlijk nooit meer. Precies één stem maakte dat voorjaar het verschil voor het winnen van de hoofdprijs: een donatie van 25.000 euro van Stichting voor Elkaar. De leden van de Reddingsbrigade Apeldoorn hengelden hem binnen. En nog belangrijker, ze stelden daarmee de aanschaf veilig van een nieuwe motor voor hun reddingsboot. Betrouwbaarheid te water. Dat is wat waard als het om leven en dood gaat.

Inzet, heel veel vrijwillige inzet was er nodig om hun wens te vervullen. De Reddingsbrigade had een uitgekiende campagne waarin leden al hun contacten aanspoorden om online te stemmen. Facebook, Twitter, posters, lokale media en zelfs een interview op popzender 3FM wierpen ze in de strijd. Evenementen in de hele omgeving werden afgestroopt tot ze er schor van waren. Wat ook hielp, was de steun van collega-reddingsbrigades in het land.

Betrouwbaarheid te water. Dat is wat waard als het om leven en dood gaat.

Nek-aan-nekrace

“De laatste uren voor de deadline had ik het niet meer”, blikt Christiaan Schaake terug. “Het was een nek-aan-nekrace met Stichting De Ulebelt in Deventer. Om de paar minuten wisselden we van eerste en tweede plek. Gek werd je ervan, maar uiteindelijk zagen we de uitslag die we zo graag wilden.” Samen met Marrit Gouverneur en Iris Braad vormde hij het campagneteam dat de boel continu opzweepte. “Niet alleen wij, maar al onze leden hebben hun best gedaan. Waar we maar konden, vertelden we over het initiatief en of mensen alsjeblieft wilden stemmen”, vertelt Marrit. “Volgens mij hebben we alle netwerken tot het laatst toe volledig uitgeput. Ik sprong een gat in de lucht bij het zien van de definitieve uitslag. Midden in de supermarkt!”

Alle moeite was ze te doen om een nieuwe 4-takt buitenboordmotor voor hun eigenhandig opgeknapte reddingsboot aan te kunnen schaffen. Die kwam er meteen. Een zuinige, milieuvriendelijke motor, maar vooral één waar ze als hulpdienst te water op kunnen vertrouwen. De oude viel met regelmaat uit. Niet handig als je met hoge spoed onderweg bent naar een drenkeling. Door de grote donatie van Univé kon de Reddingsbrigade Apeldoorn bovendien een aantal andere wensen vervullen: extra werkpakken voor de bemanning van de boot, een AED-apparaat, een reanimatiepop voor oefening, brancards, betere portofoons en nieuwe riemen.

Iris Braad, lifeguard Reddingsbrigade Apeldoorn

Professioneel en betrouwbaar

“We hebben nu een volwaardige ambulance te water”, zegt Marrit. “Alle apparatuur en kleding voldoet aan de eisen en is betrouwbaar. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood voor iemand die dreigt te verdrinken. Voor onszelf voelt het ook fijner, omdat we weten dat we goed materiaal in handen hebben. Het betekent ook dat we leden nog professioneler kunnen opleiden. En dat is nodig, want de inzet van reddingsbrigades in het hele land wordt steeds meer gevraagd.” De ‘lifeguard’ in opleiding vertelt het als we tijdens een oefening meevaren in de ‘APD118’ op het Apeldoorns Kanaal. Dat is ook het water van het jaarlijkse Drakenboot Festival en de Sinterklaasintocht, evenementen waar de Reddingsbrigade Apeldoorn een vaste waarde is voor bewaking en hulp.

“De stemmenstrijd voor Stichting voor Elkaar heeft ons niet alleen een mooie donatie opgeleverd, maar ook veel meer naamsbekendheid”, zegt Iris Braad. “Dat is een mooie bijkomstigheid. Veel meer mensen zijn ons gaan volgen via social media, vaker worden we herkend en met name bij onze jeugdopleiding hebben we een kleine aanwas van leden gezien. Jonge kinderen vinden zo’n boot fantastisch om te zien. Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, gaan ze niet meer weg. Kijk maar naar ons. Wij zijn allemaal bezeten van water en al jaren lid van een heel hecht team dat zich inzet voor een belangrijk maatschappelijk doel.”

Kan uw initiatief, project of goed doel ook een financiële bijdrage gebruiken? Doe mee en meld uw project aan!