Tuinhuis De Wielewaal

De Wielewaal heeft zijn lang gewenste tuinhuis
9 maart 2016 Samen voor elkaar

De Wielewaal heeft zijn lang gewenste tuinhuis

Al elfhonderd Nijmeegse basisscholieren leerden sinds 2010 hun eigen groenten telen in de tuinen van De Wielewaal. Groene vingers kregen ze, al was er altijd één groot ongemak. Bij regen konden ze nergens schuilen. Tuinmeester Gert kampte bovendien met ernstig ruimtegebrek om zijn gereedschappen op te bergen. Tot voor kort, want de schooltuin heeft nu een riant tuinhuis. Dat staat er mede dankzij een donatie van de Stichting voor Elkaar van Univé Stad en Land.

In de mooie Ooijpolder, een klein stukje fietsen vanaf de Nijmeegse binnenstad, liggen de schooltuinen van De Wielewaal. Het is een prachtplek voor scholen uit de omgeving die er in het voorjaar en de zomer dagelijks komen met leerlingen uit groep 6. Ze leren er groenten zaaien, planten, verzorgen en oogsten. “Een dag werken in de tuin, volstaat voor een hele week les op school”, zegt meester Gert Olthof. “De leerlingen doen hier alles: ze bewegen, werken samen, ze moeten rekenen en ze leren over de natuur. Dat is leuk én belangrijk. Een wortel komt niet schoon uit een blik, maar vies uit de aarde. Van al die kennis hebben ze een leven lang profijt.”

“Een dag werken in de tuin, volstaat voor een hele week les op school. Ze bewegen, werken samen, ze moeten rekenen en ze leren over de natuur.”
Meester Gert Olthof

Gekoesterde wens

Op 19 maart 2016 liggen de tuinen er nog enigszins verlaten bij. Het seizoen moet nog beginnen, al krult de snor van meester Gert nu al bijna van geluk. De lang gekoesterde wens voor een schooltuinlokaal is uitgekomen en vandaag wordt het geopend. Een grote, rode strik om het houten onderkomen wordt door wethouder Harriet Tiemens en enkele kinderen losgetrokken. De tuindeuren zwaaien open, welkom in Tuinhuis De Wielewaal!

“Het is fantastisch”, zegt Olthof. Sinds kort is hij met pensioen, maar als vrijwilliger en bestuurslid blijft hij zich onverminderd voor de tuinen inzetten. “Een aannemer heeft het tuinhuis gebouwd. Het is nu nog casco, van binnen gaan we hem met al onze vrijwilligers verder inrichten en afwerken. Een keukentje om kooklessen te geven, zonnepanelen op het dak misschien, meubilair, een toilet. We zijn afhankelijk van nieuwe donaties, giften en zelfwerkzaamheid. Stukje bij beetje, maken we het tuinhuis comfortabel. De basis is er nu: een fijne schuilplek en veel meer opslagruimte.”

“Een beschutte plek in deze open vlakte is toch wel een basisbehoefte voor kinderen en vrijwilligers. We zijn heel trots en dankbaar dat het gelukt is.”
Secretaris Greet Goverde

Gunst van de kiezer

Alweer twee jaar geleden nam de schooltuinmeester een cheque van 15.000 euro in ontvangst van de Stichting voor Elkaar. Het goededoelenfonds van Univé Stad en Land gaf begin 2014 vijf grote donaties weg van 10.000 tot 25.000 euro. Acht initiatieven in het noorden en oosten van het land waren in de race. Allemaal namen ze een promotiefilmpje op, waarna er online een spannende strijd om de gunst van zoveel mogelijk kiezers losbrak. De Wielewaal eindigde als tweede achter de Pasmanmanege in Eefde, waar kinderen met een handicap kunnen paardrijden.

“We hebben er hard voor gestreden, alleen konden wij niet tegen het grote netwerk van de manege opboksen”, zegt Greet Goverde, secretaris van de Nijmeegse Schooltuinen. “De hoofdprijs was ze ook van harte gegund. Zelf drukten we flyers met QR-codes, waarmee mensen met een mobiele telefoon direct konden stemmen. Dat heeft gewerkt. Op scholen, bij studenten, in de stad. Overal hebben we gevraagd om op ons te stemmen. Het voelde soms als bedelen, maar wij wilden ons doel absoluut bereiken. Zonder een groot tuinhuis was de toekomst van Schooltuin De Wielewaal zelfs ongewis. Een beschutte plek in deze open vlakte is toch wel een basisbehoefte voor kinderen en vrijwilligers. We zijn heel trots en dankbaar dat het gelukt is.”

Kan uw initiatief, project of goed doel ook een financiële bijdrage gebruiken? Doe mee en meld uw project aan!