Pasmanmanege Eefde

Nieuwe bodem voor plezierig en veilig paardrijden
15 augustus 2016 Samen voor elkaar

Nieuwe bodem voor plezier en veilig paardrijden

Pasmanmanege kreeg haar gewenste duurzame sportvloer

“Het was hier net Berg en Dal”, zegt Hermien Olthof van de Pasmanmanege in Eefde. “De bodem in onze rijbak was twee jaar geleden totaal uitgeput: hobbelig en niet meer strak te krijgen. Onze paarden en instructeurs liepen blessures op en het gevaar voor valpartijen was groot. Hoe anders is het nu, dankzij een grote donatie van de Stichting Voor Elkaar. Onze nieuwe bodem komt heel dicht in de buurt van een biljartlaken.”

De instructrice glundert als ze door de vernieuwde rijbak wandelt. Ze is toegewijd en een van de drijvende krachten op de manege waar dagelijks ruiters met en zonder een lichamelijke of verstandelijke beperking paardrijden. Een egale ondergrond is essentieel, legt ze uit, zeker bij gehandicapte ruiters. Die hebben een andere lichaamsbalans en kunnen onverwachte bewegingen moeilijker corrigeren. Ook al lopen er instructeurs naast. Die kunnen zich ook verzwikken of vallen op een slechte bodem. En dan hebben we het nog niet eens over de paarden.

Lichamelijk is paardrijden goed. Iemand met spasmen wordt er soepeler van in zijn spieren. Daar doen we het voor.”

Plezier en ontspanning

“Ja, de nood was hoog”, zegt Hermien. “Voor je het weet kom je in een vicieuze cirkel terecht. Onze paarden zijn speciaal opgeleid voor het fysiek zware werk op onze manege. Het zijn net atleetjes. Ruiters hebben ook vaak een band met het paard waarop ze wekelijks rijden. Een slechte bodem kan betekenen dat een paard voor langere tijd uitvalt met een kwetsuur of zelfs versneld afgeschreven is. Weg alle uren, dagen en weken die we in de opleiding stoppen. En ook het vertrouwen van de ruiter daalt. Iemand die angstig wordt om te vallen, rijdt niet lekker meer. Precies het omgekeerde willen we bereiken. Plezier, ontspanning en veiligheid gaan hier voorop. Neem nou een ruiter die dagelijks in een rolstoel zit. Op een paard voelt hij zich even net zo groot als andere, niet beperkte ruiters. Je bent even gelijk. Lichamelijk is paardrijden ook goed. Iemand met spasmen wordt er soepeler van in zijn spieren. Daar doen we het voor.”

Om dat werk voort te kunnen zetten, schreef de Pasmanmanege zich in bij de Stichting Voor Elkaar. Een donatie winnen van 25.000 euro zou het hele probleem oplossen. Hermien schitterde in een promotiefilmpje dat stemmen moest trekken, samen met een lichamelijk beperkte ruiter en haar vader. Het resultaat was verbluffend. Met een straatlengte voorsprong op de concurrentie – allemaal mooie en goede doelen – won de Stichting Paardrijden Gehandicapten Deventer/Gorssel met de manege in Eefde als thuisbasis.

Sympathie

Hermien: “We hadden niet gedacht dat de sympathie voor ons werk zo groot was. Ik denk dat we goed duidelijk hebben gemaakt dat een nieuwe bodem niet zomaar een leuk cadeautje was voor de manege, maar bittere noodzaak. Een prijzig verhaal ook, iets wat we zonder hulp niet konden betalen. Al onze medewerkers en tientallen vrijwilligers – jong en oud – zetten hun netwerk in om stemmen te vergaren en hebben het filmpje veel op sociale media gedeeld. Dat liep als een trein. Als je merkt dat het werkt, word je er bloedfanatiek van! Op een terras werd ik zelfs herkend door mensen die het filmpje hadden gezien. We kwamen ook in de krant en Omroep Gelderland had aandacht voor ons initiatief. Wat zeker geholpen heeft, is de toegankelijkheid om te stemmen op de website van de Stichting Voor Elkaar. Je vult je mailadres in zonder vervolgens gestalkt te worden met reclame van Univé en dergelijke. Dat is prettig en geruststellend voor mensen die je graag willen helpen.”

Bij de entree van de rijbak zet de instructrice met een simpele armbeweging een sproeisysteem in werking. Uit alle hoeken verschijnen sproeiers uit de houten ‘boarding’ die de nieuwe bodem gelijkmatig bewateren. Een trots lachje. “Mooi hè? Voor het behoud van de bodem is gelijkmatig en regelmatig sproeien belangrijk. De vilten vlokken in het zand houden het water vast. Dan stoft het niet zo en het zorgt voor langdurig behoud van de ondergrond. Tja, het is niet zomaar een zandbak. Dit is een duurzame sportvloer waar we nog jaren plezier van hebben.”

Kan uw initiatief, project of goed doel ook een financiële bijdrage gebruiken? Doe mee en meld uw project aan!