Stichting Ambachtelijke Vechtdal Brouwerij – Dalfsen

25 januari 2017 Monique Spaaij

De stichting Ambachtelijke Vechtdal brouwerij, een ANBI stichting zonder winstoogmerk, heeft het initiatief genomen om werkplekken te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmark. Dit project verloopt in samenwerking met zorginstelling Stichting Philadelphia en met de gemeente Dalfsen met als doel het oprichten en exploiteren van een zorgbrouwerij, om mensen met een permanente afstand tot de arbeidsmarkt een veilige werkplek te kunnen bieden. Eenmaal functioneel is het de bedoeling dat de doelgroep samen met vrijwilligers van de stichting en met de begeleiders van de zorginstellingen en/of de gemeente, ingezet worden voor het brouwen, etiketteren, verpakken en verkoop van ambachtelijk gebrouwen speciaalbieren. Kenmerkend bij de exploitatie van de zorgbrouwerij is dat niet de productiviteit, maar de persoonlijke ontwikkeling, de positieve beleving van dagritme en structuur voorop staan. Daarnaast denkt de stichting aan de re-integratie van mensen welke door persoonlijke omstandigheden een, tijdelijke, afstand tot de arbeidsmarkt hebben opgelopen. De inzet is om ca 8- 15 eenvoudige arbeidsplaatsen te creëren. Een goede grote diepvries is aangevraagd bij de Stichting voor Elkaar. Deze krijgt een plek in de kleinschalige maar volwaardige brouwerij aan de Molendijk 11 in Dalfsen. Stefan Maats en Jos Verlaak van de Vechtdalbrouwerij  waren zeer verguld met de schenking, want nu is er voldoende capaciteit om de voorraad hop  diepgevroren te bewaren.

Doel                    : Het oprichten en exploiteren van een zorgbrouwerij
Aanschaf            : Een grote, energiezuinige en geluidsarme diepvries.
Donatiebedrag : € 1000,-